Pesten

Het is de week tegen pesten

Vanavond zapte ik langs het programma anti-pestclub. Een verhaal over een jongetje die op school werd gepest omdat hij de kleinste van de klas was (ondanks hij was blijven zitten) en een hazenlip had, hij heet Mark.

Wat ik dan altijd zo knap vind om te zien, is dat Mark zo positief blijft, zo doet hij vrijwilligerswerk (iedere dag!) en is een verschrikkelijk lieve jongen. Bij zijn verhaal kreeg ik al tranen in mijn ogen.

Nadat 4 klasgenoten hadden bedacht dat het nu maar eens afgelopen moest zijn en ze hulp hebben ingeschakeld van het programma anti-pestclub, is er een kringgesprek geweest in de klas en was iedereen het er mee eens dat het moest stoppen. Toen zijn hele klas voor hem spandoeken had gemaakt om te laten weten hem te steunen en het pesten bij deze zou stoppen moest hij huilen. Ik betrapte mij erop dat ik ook een traantje liet.

Ik was hier al gevoelig voor, maar nu ik zelf kinderen heb, raken dat soort verhalen mij nog 10x erger. Ik bedenk mij meteen dat het toch het ergste is dat je kan overkomen, dat je kinderen worden gepest. Je hoopt dat het ze NOOIT zal overkomen. Maar hoe hou je dat tegen? Want wie worden er gepest? Dik, dun, groot, klein, andere haarkleur, sproeten, het maakt niet uit er is altijd wel een reden waarom ze je kunnen pesten.

En dan is er nog iets waarvan je hoopt dat je kinderen het nooit worden; de pester. Dat zou ook verschrikkelijk zijn, dat jou kind diegene is die pest.

Ik vraag me af hoe dat vroeger bij mij was? Ik ben nooit heel populair geweest maar zeker ook geen pester! Ik had wel vriendinnen die gepest waren, meestal kon ik het mij dan echt niet voorstellen omdat het juist de leukste meiden waren die het hadden meegemaakt.

Ik denk weer even aan Jordy, een jongen die vroeger bij mij op school zat. Hij is nu “Lady blabla” een anti-pest icoon die pesten op een positieve manier bespreekbaar maakt. Hoe hij het bespreekbaar maakt, daar word je nou vrolijk van. (ik kan het weten heb het eens live meegemaakt, wat een show!)

En nu het dus de week tegen pesten is zal ik zeggen; Neem eens een kijkje op http://www.lady-blabla.nl/lady-blabla/

En laten we met z’n allen een eind maken aan pesten!

pesten

Geef een reactie

