Een school kiezen voor je kind (deel 1)

Kleine meisje worden groot, zo ook Jackie. Maar wanneer is nou DE tijd om op zoek te gaan naar een basisschool? Jackie is in september 3 geworden en toen ik om mij heen hoorde dat sommige ouders hun kinderen al met 1 jaar aanmelden op een school, begon ik me wel eens af te vragen of ik niet te laat was. Laatst zei iemand mij dat je rond de 3 jaar een brief krijgt met het vriendelijke verzoek je te oriënteren, dit omdat ze (de scholen) het toch wel fijn vinden als ze een half jaar van te voren weten wat de klas samenstelling is. Die brief hebben wij nog niet ontvangen trouwens.

En nu ik en Rudy samen vrij zijn plannen we ook maar meteen bezichtigingen in voor school. Wij zijn namelijk nooit doordeweeks samen vrij vrij (daarmee bedoel ik vrij zonder reden) en dan kunnen we rustig nadenken en ergens volgend jaar aanmelden.

Een school kiezen, waar let je dan op? Ziet het er leuk uit, zitten er veel of juist weinig kinderen, wat zijn de schooltijden, hoe vind je kind het, wat voor methode of geloof hanteren ze? Allemaal dingen om over na te denken.

Wij hebben de mazzel dat we pal naast 3 basisscholen wonen, ze zitten alle 3 tegen elkaar en delen ook stukken van elkaars gebouw als ik het goed begrepen heb. De ene is 2 minuten lopen en de andere twee zijn 3 minuten lopen omdat de ingang aan de andere kant zit, maar het is dus heel dichtbij.

De een is een openbare school, de andere zijn Protestants Christelijk en Rooms Katholiek. Zelf zijn wij vanuit huis niet gelovig en zolang het geloof niet wordt opgedrongen kan het geen kwaad is onze mening. We hebben besloten de 3 scholen te bekijken en dan ons gevoel te volgen.

Maandag was de eerste bezichtiging, de Protestants Christelijke school.
Het grote voordeel is het continue rooster! En het is niet als vroeger dat alles in het teken van het geloof staat de meeste kinderen op deze school hebben geen geloof, maar ze doen dingen met liedjes en verhalen en met kerst enzo extra aandacht. Mooi! Verder doen ze veel met techniek, iets wat er erg leuk uitziet en is het een drops (ons kent ons) schooltje in de stad. We zijn allebei erg positief, nu woensdag de andere twee scholen nog bekijken, ik ben benieuwd welke keuze we zullen gaan maken…..

Wordt vervolgd………..

school-07

Geef een reactie

