Frits is niet meer… #deel 2

In mijn vorige blog vertelde ik dat onze konijn Frits er niet meer is…

Maar hoe leg je dat uit aan een peuter? Ik heb al vaker proberen uit te leggen wat de “dood” inhoud, je bent er niet meer en bent een “sterretje” geworden. Ik heb het daarbij gelaten, ze is nog zo jong en gelukkig was het nog niet van toepassing geweest.

Toen we de Lion King keken en de vader van Simba overleed snapte ze er werkelijkwaar niets van, ze vroeg steeds: “Gaan ze hem beter maken? Wordt hij beter?” Toen ik dacht dat ik het eindelijk goed had uitgelegd en Simba zelf een echte “leeuw” werd zei ze heel blij: “Jaaaaaa de pappa is weer beter!” Tja hoe leg je dat uit…

Nu het hondje van mijn tante is overleden (die zij wel eens uitliet met mijn moeder) was het ook niet te begrijpen en nogsteeds niet. Ze was eerst ziek dus dat hadden we verteld. In haar ogen is ze nogsteeds ziek en moet ze even beter worden.

En nu is haar konijn dood, overleden, er niet meer, weg, een sterretje, of ja hoe leg je het uit? Ik ben daar nog niet uit….

“Mag ik even kijken?” Uhh nou doe maar niet Jackie, als pappa Frits heeft gepakt en we hem hebben begraven in onze tuin dan mag ze het lege hok bekijken.

Misschien ooit een ander konijn? Ja leuk, vooral in de zomer maar in de stromende regen buiten een megahok verschonen is niet altijd even fijn en dan heb je toch wat minder contact met de arme beestjes, vooral nu hij alleen zat. We hebben nu ook nog een open(gebroken) tuin, waarbij je meteen prutschoenen had als je even naar het konijn ging. Eerst de tuin maar opknappen en kijken waar het hok kan komen te staan, voorlopig nog even niet mee bezig zijn dus…. Stiekem ben ik blij dat het nu winter is en ze niet als in de zomer bijna iedere dag in het hok “woont” en speelt.

Vandaag zei ze: “Mamma gaan we Frits eten geven?” “Nee dat kan niet meer lieverd” “Nee zijn hartje klopt niet meer hè” “Nee lieverd, dat klopt” “Oh gaan we dan een nieuwe kopen?”……………..

image

2 gedachtes over “Frits is niet meer… #deel 2

  1. Ah, ja heel moeilijk lijkt me dat. Je wilt ze ook niet te veel vertellen… wat moeten ze op die leeftijd met die ellende. Maar ja, het konijn is er niet meer, dus je moet toch iets bedenken. Lastig! Ik vind het wel mooi om te zeggen dat hij nu een sterretje is. En misschien is het niet zo erg dat ze het niet helemaal écht snapt.

    Like

Geef een reactie

