Paasvee vroeger en nu

Paasvee een feest uit het Noord Hollandse Schagen. Voor jong en oud misschien wel HET feest van het jaar.
image

Wat is Paasvee?
Een gezellig evenement dat start met een veetentoonstelling op de markt en een kleindieren show in het winkelcentrum. Verder staan er door het centrum diverse landbouwvoertuigen en marktkramen.

Voor de horeca in Schagen is Paasvee qua omvang het grootste evenement. Speciaal voor Paasvee worden extra treinen ingezet om alle feestgangers veilig thuis te brengen. De cafés zijn ’s morgens vroeg al open voor een kopje koffie, vanaf 12.00 uur wordt er ook drank geschonken.

Jaarlijks bezoeken zo’n 25 tot 30.000 mensen de Paasvee in Schagen.

Ik ging 16 jaar geleden (ik word oud!) zo ongeveer voor het eerst naar Paasvee, vanuit school naar de stad, het was één groot feest, vanaf 12.00uur alle kroegen en de discotheek open. Later gingen we met vrienden “voordrinken” en daarna naar de stad. Het is altijd zo mega druk dat je al snel de groep kwijt raakt, maar dat mag de pret niet drukken. Wat heb ik jaaaaarenlang een lol gehad. Want wat is er nou leuker dan om 12.00uur ’s middags naar je favoriete discotheek te gaan uren te feesten en als je dan buiten kwam het nog licht is, je at en je weer kon feesten. 🙂
image

En nu, ik ben geen 16 jaar meer maar 31…een paar jaar was ik niet wezen feesten, tot 2 jaar terug, Jackie ging naar mijn moeder en ik vroeg haar Jackie om 18.00uur thuis te brengen. Het was supergezellig in de stad en een bekende draaide super en daar stond ik met een rosé biertje met een dubbel gevoel ik ben moeder en breng mijn kind overdag weg zodat ik naar de kroeg kan gaan….

En toen vorig jaar, toen besloot ik met Jackie nou eens ’s morgens langs de markt te gaan, ik keek mijn ogen uit WAS DIT PAASVEE?! De koeien nog buiten, kippetjes kijken in het centrum, broodjes beenham die heerlijk roken en ook nog gratis uitgedeeld werden, andere producten die je gratis mee kreeg en vooral: de gezelligheid. Wat leuk!
image

Ik besloot daarom dit jaar weer met de kinderen optijd een rondje door de stad te gaan. Nog gezelliger werd het toen mijn vriendin ook meeging met haar dochter! Dus daar gingen we met de kinderwagens, baby in de draagzak naar de drukte! Op naar een gezellige ochtend…. en dat was het ook.

Het was zo gezellig dat ik vanmiddag nog een rondje deed met mijn ouders, maar we troffen geen dieren meer maar alleen drinkende mensen.
image
met opa

Superleuk en zo zal ik het de komende jaren ervaren, maar…… over een tijdje gaan we denk ik weer voor rondje in de kroegen!

2 gedachtes over “Paasvee vroeger en nu

Geef een reactie

