Onregelmatig werken

Vanaf mijn 25e werk ik onregelmatig, eerst helemaal onregelmatig dat is dus met 1 vaste vrije dag (een harde wens) en de rest ingepland worden, om het weekend en dag en avonddiensten. Tegenwoordig heb ik wel een “regelmaat” in mijn wisselende diensten.
Ik werk nu 2 late diensten en een dagdienst op een vaste dag en eens in de 6 of 7 weekenden moet ik een weekend werken, goed te doen dus.

Alleen had ik vroeger een ideaal beeld bij onregelmatig werken. Meer tijd doordeweeks vrij (wat je dus inderdaad hebt) en daardoor kun je veel meer doen. Nou ik ben erachter dat dit bij mij niet werkt. Toen Jackie was geboren ging ik part-time werken en dacht ik met onregelmatig werken zeeën van tijd over te houden. Want toen ik in het weekend werkte en nog geen kinderen had en ik had samen met een collega een late dienst (welke wel kleine kinderen had) kwamen we heel anders binnen. We begonnen om 13.30 uur, ik was net om 12.00 uur uit mijn bed gekomen, wat eten, opfrissen en naar mijn werk. Mijn collega vertelde dat ze al heerlijk naar het bos was geweest met haar kinderen (of strand, of speeltuin etc) lekker geluncht en naar het werk. Ze had  dus alle tijd met kinderen nuttig gebruikt en er al een leuke ochtend opzitten.

Ik dacht dan, ja zonde dat ik tot 12 uur in mijn bed lag, maar later als ik kinderen heb ga ik ook mijn dag goed benutten.

Tot op de dag van vandaag moet ik dit nog steeds waarmaken, ik vraag me serieus af HOE zij dit kan. Als ik een avonddienst heb, slaap ik zo lang mogelijk uit, mijn kinderen wek ik ook niet want ze slapen ook heerlijk tot een uur of 09.00-09.30 uur. Ik breng de meiden rond 12.00 uur naar mijn ouders en daarvoor zie ik echt geen tijd om wat leuks te doen, laat staan boodschappen ofzo. Voor mij gevoel gaat de tijd ’s morgens 10x zo snel.

Nu Jackie naar school gaat en ik dus om 08.45 uur thuis ben met een wakkere Lilly komt er als nog niets van. Lilly  haal ik zo laat mogelijk uit bed in de ochtend (rond 08.10/08.15 uur) als Jackie klaar is, trek ik wat aan en dan brengen we Jackie naar school. Als we dan thuiskomen gaan we samen ontbijten en rustig opstarten. Vaak is het “ineens” al 11.00 uur en raak ik in de stress dat ik moet haasten.

Het stomme is dat als ik vrij ben ik wel in de ochtend kan afspreken, Jackie breng ik dan naar school en voordat Jackie dan om 12.30 uur uit is sta ik klaar. Op de woensdagochtend zwem ik met Lilly en op de vrijdags spreek ik vaak in de ochtend met mijn vriendin af. Waarom het dan wel lukt? Ik denk dat het tussen mijn oren zit…..

Een gedachte over “Onregelmatig werken

Geef een reactie

