Paasvee

Volgende week is het Paasvee, Paasvee?!!

Oh dat klinkt wel een beetje boers of lomp toch? Stiekem is dat ook een beetje zo, maar het is ook HET feest van Schagen.

Vanaf gistermorgen kreeg ik allemaal herinneringen op mijn tijdlijn van Facebook, Paasvee foto’s. Gezellige foto’s waar we met een grote groep vrienden “voordrinken”.

Toen ik nog thuis woonde gebeurde dit vroeg in een park, grootste lol en dan rond 12.00 uur naar de stad, want dan gingen alle kroegen en de discotheek open.

Later toen ik op mezelf ging wonen verplaatste het feest naar mijn tuin en gingen we al later naar de stad. In 2011 ging ik voor het laatst echt los.De laatste keer dat ik half los ging was 2012, net zwanger van Jackie dus zonder drank maar wel nog zonder kinderen even langs de stad.

En vanaf 2013 was mijn paasvee er een als moeder. Geen gezuip meer voor mij maar een rondje door de stad in de ochtend met een kind. Superleuk en zo anders.

Volgende week woensdag is het weer Paasvee, Jackie is eerder uit van school en er is een vraag van het kinderdagverblijf of er extra kinderen opgevangen moeten worden ivm de Paasvee.

Hoe ik het ga doen? Lekker samen met mijn meiden naar de stad een rondje lopen en genieten. De tijd van feesten en zuipen heb ik echt gehad.
Volgende week zal ik jullie laten zien hoe het was!

Paasvee, dat is officieel geen “zuipfeest” maar een vee tentoonstelling/keuring. Sinds 1894 wordt dit op de woensdag 10 dagen voor Pasen gehouden in Schagen. Omdat mensen met Pasen het beste vlees op tafel wilden gingende slagers ruim van te voren op zoek naar de beste runderen. Na afloop wat drinken is nu een groot feest van de stad geworden waar iedereen voor terug komt. 

Geef een reactie

